V tomto školním roce je na ZŠ zapojeno 17 školních asistentů, na ZŠ Česká Třebová 1 školní psycholog a na ZŠ Pardubice J.Ressla 1 speciální pedagog. Pracují pod supervizí pedagogicko - psychologických poraden.
V 1. polovině školního roku byl zrealizován:
- Kurz „Začít spolu pro ZŠ“ pod vedením Mgr. Věry Krejčové, Ph.D.
- Seminář „Poruchy chování a učení“ pod vedení, Ph.Dr. Jana Smolky.
Dále na každé škole probíhají metodická setkání, metodické poradny a semináře.
V druhém pololetí proběhne Kurz „Začít spolu pro ZŠ“ v Ústí n.Orlicí a seminář „ADHD, dítě s hyperaktivní poruchou ve škole“ v Pardubicích.
Od října 2018 pracuje na ZŠ 110 neformálních klubů zaměřených na doučování žáků (matematika, český jazyk, cizí jazyk a 1.stupeň) a celkem 65 zájmových kroužků (přírodovědné, ICT a robotika, jazykové a matematické).
Na ZŠ Česká Třebová pokračují po úspěšném zavedení „Aktivity průvodců – starších kamarádů“ (studenti SŠ vedou pod odborným dohledem doučovací aktivity pro žáky ZŠ) pokračují 3 tyto činnosti (zaměřené na matematiku a český jazyk) s četností 1x měsíčně.
Projekt Inkluzivní vzdělávání v Pardubickém kraji byl realizován od 1.9.2016 do 31.8.2019.
Nositelem projektu bylo Centrum celoživotního vzdělávání - zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pardubického kraje. Partnery projektu byl Pardubický kraj a ZŠ Pardubice-Polabiny, npor.Eliáše 344 .
Dalších 11 škol z celého regionu Pardubického kraje bylo zapojeno v roli spolupracujících subjektů:
ZŠ M. Choceňského, Choceň
ZŠ Česká Třebová, Nádražní ulice
ZŠ Letohrad, Komenského
ZŠ a MŠ Běly Jensen, Opatov, okres Svitavy
ZŠ Svitavy, Riegrova 4
ZŠ Svitavy, T.G.Masaryka 27
ZŠ Pardubice-Polabiny, npor.Eliáše 344
ZŠ Pardubice, Josefa Ressla 2 258
ZŠ Chrast, okres Chrudim
ZŠ Skuteč, Smetanova 304, okres Chrudim
ZŠ Přelouč, Masaryk. nám. 45, okres Pardubice
ZŠ Přelouč, Smetanova 1 509, okres Pardubice
Všechny aktivity projektu byly zaměřeny na nastavení podmínek pro vzdělávání všech žáků tak, aby při zabezpečení adekvátních podpůrných opatření, bylo možné vzdělávání uskutečňovat přednostně v hlavním vzdělávacím proudu.
Připraveny byly aktivity na podporu pedagogů i žáků:
Všech 12 základních škol využilo možnosti využívat personálních služeb školních asistentů, školních psychologů nebo speciálních pedagogů.
Na každé škole probíhala metodická setkání, metodické poradny a semináře pod vedením zkušených lektorů z celé České republiky. Celkem proběhlo 108 vzdělávacích akcí pro pedagogy v prostředí jednotlivých škol.
Další cennou podporu získali pedagogové prostřednictvím stáží, ukázkových hodin a podporou vzájemných hospitací.
Během celého projektu probíhaly na každé základní škole supervize, školy konzultovaly nastavení podmínek pro inkluzivní vzdělávání podle svých potřeb a možností se zkušenými odborníky.
Žáci základních škol mohli od října 2016 do května 2019 využívat možnosti docházet do 110 neformálních klubů zaměřených na doučování žáků nebo rozvíjet své zájmy v 65 zájmových kroužcích.
Na ZŠ Česká Třebová byla úspěšně realizována „Aktivita průvodců – starších kamarádů“ (studenti SŠ vedou pod odborným dohledem doučovací aktivity pro žáky ZŠ).
Realizace projektu končí 31.8.2019, nastavené aktivity jsou však v jednotlivých ZŠ hodnoceny jako přínosné a v různé míře, závislé zejména na finanční podpoře, budou realizovány i v dalších školních letech.
Poděkování patří také koordinátorům inkluze na jednotlivých základních školách za tříletou spolupráci.